- Újdonságok 2024
- Frissen érkezett
- Akciós ajánlatok %
- Börze
- Magyar vonatkozású modellek, makettek
- Mozdonyok
- Személykocsik
- Teherkocsik
- Alkatrészek, kiegészítők
- M41 Csörgő alkatrészek
- M61 Nohab alkatrészek
- V43 Szili alkatrészek
- Tereptárgyak, rakományok
- MÁV fényjelzők
- Fák, fűlapok, növényzet
- Papírmakettek
- Dekóderek, elektronikák, vezérlések, effektek
- Pályaépítés, terepépítés, kiegészítők
- Festékek, ragasztók, szerszámok
- Társasjáték, Wargame
- Táblák, matricák
- Ajándéktárgyak
- Csokoládék
- Könyvek, kiadványok, katalógusok
- Ajándékutalványok
- H0 (1:87)
- TT (1:120)
- N (1:160)
- Z (1:220)
- 1:72
- 0 (1:45/1:48)
- 1 (1:32/1:35)
- G (1:22,5/1:24)
- AK Interactive
- Albert-Modell
- B-models
- Digitools
- Duha
- GMiniatureS
- Juweela
- Mikromodell
- Model Scene
- Jocek Models
- Papírbakter
- Vallejo
- Vulcan modell
2024. Vasúttörténeti évfordulók - 150 éves a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút és 100 éve indult a 424-es gőzmozdony gyártása FDC
A Magyar Posta alkalmi bélyegkisívvel köszönt két 2024. évi vasúttörténeti évfordulót: 150
éves a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút és 100 éve indult a 424-es gőzmozdony gyártása. A négy
bélyegből álló alkalmi bélyegkisív 20.000 példányban, Benedek Imre grafikusművész tervei
alapján a Pénzjegynyomda Zrt.-ben készült.
A Svábhegyi Fogaskerekű Vasút rendszere, útvonala, szerelvényei a hazai közlekedéstörténet
fontos részét képezik. A normál sínek közt elhelyezett, speciálisan fogazott sínnel rendelkező
fogaskerekekkel ellátott vasút a meredek terepviszonyok leküzdését szolgálja. Megfelelő mű-
ködését a mozdony fogassínhez kapcsolódó hajtó fogaskerekei biztosítják. A Svábhegyi Fogas-
kerekű Vasút gőzüzemű szerelvénye első útját 1874. június 24-én tette meg. Cathry Szaléz Fe-
renc svájci születésű mérnököt bízták meg a kivitelezéssel, irányításával épültek meg a fogas-
kerekű vasút pályája és állomásai, nem egészen egy év leforgása alatt. A Svábhegyi Fogaske-
rekű Vasút utasforgalma az évtizedek során tovább növekedett, a 20. század elején korszerűsí-
tést igényelt. A villamosításon átesett vasúton 1929. június 2-án nyílt meg a forgalom. Ma a
budapesti közlekedés egyetlen fogaskerekű vasútja a XII. kerületben közlekedik a Városmajor
és Széchenyi-hegy megállók között.
A 424-es (becenevén Bivaly vagy Nurmi), az egyik legsikeresebb magyar mozdonysorozat,
melyből 514 darabot gyártott a MÁVAG 1924 és 1958 között, ebből 365 darabot a Magyar Ál-
lamvasutak (MÁV) részére. Tervezése még az első világháború idején kezdődött a MÁV meg-
rendelésére. A két világháború közötti magyar ipar büszkeségének számító 424-es gőzmoz-
dony a magyar kultúrában is megjelent: felbukkant a szépirodalomban, filmekben, sőt a pop-
zenében is. Magyarországon a gőzkorszak végéig, 1985-ig közlekedett menetrend szerinti 424-
es mozdony, de közülük ma már mindössze kettő darab üzemképes. A fennmaradtak egy része
szobormozdonyként tekinthető meg például a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum idő-
szaki kiállításában, a Kőbányai úton vagy Dombóvár, Nagykanizsa, Tokaj és Szolnok vasútál-
lomásán.
A bélyegkisív címletein és az ívszélen 424-es mozdonyok és a Svábhegyi Fogaskerekű Vasúton
közlekedő gőz-, illetve villamosított mozdonyok láthatók. Az alkalmi borítékon a 424-es szer-
kezetrajza alkotta grafikai kompozíció található. Az elsőnapi bélyegzésű alkalmi borítékon
(FDC) található bélyegző lenyomatán a fogaskerekű 19 fogú kerekének stilizált rajza szerepel.
.
Hűségpont (vásárlás után): 17
2 munkanap (2024. november 25., hétfő)
3 éves kor alatti gyermeknek nem adható!